Er zijn verschillende artikelen en documenten verschenen in het project Rekenen op spel. Ook bestaan er andere bronnen waar je informatie en inspiratie kunt vinden over rekenen-wiskunde van het jonge kind.
Reken-wiskundedoelen voor peuters
Reken-wiskundedoelen voor kleuters
Good practices in de praktijk
In onderstaande artikelen kun je lezen over concrete voorbeelden van Rekenen op spel in de praktijk.
vb-39-4-Keijzer-Dit-wordt-een-moskee
Good practices in de lerarenopleiding en nascholing
Onderstaand artikel geeft voorbeelden van het werken met beeldmateriaal om met studenten of professionals te oefenen in het herkennen van wiskunde in dagelijkse situaties.
Onderzoek
Wat heeft het onderzoek binnen Rekenen op spel aan inzichten opgeleverd?
Visie op reken-wiskunde-onderwijs aan jonge kinderen
Er bestaan verschillende visies op de rol van rekenen-wiskunde in het onderwijs aan jonge kinderen. Keijzer en Logtenberg beargumenteren waarom een spelgeoriënteerde aanpak de voorkeur verdient boven het aanbieden van geïsoleerde reken-wiskundedoelen via ‘directe instructie’.
Andere bronnen
Kijken naar kinderen. Een website en programma ontwikkeld door Brenda Terlouw om studenten, leerkrachten en pedagogisch medewerkers te ondersteunen in het herkennen en interpreteren van wiskundig handelen en denken van jonge kinderen.
Blog: De betekenis van een klok in het leven van een kleuter. Hanneke Saaltink, leerkracht in groep 1-2, schrijft in haar blog hoe kinderen eigen betekenissen geven aan de klok, vanuit hun rollenspel.
Blog: Loose parts and developmentally appropriate play. Hilde Stroobants, lerarenopleider in Vlaanderen, schrijft in dit blog welke waarde het spelen met loose parts heeft, onder andere voor de reken-wiskunde-ontwikkeling.